«Πειρατική ζώνη» στα ανοιχτά των ακτών της Κριμαίας: τι είναι γνωστό για τη «γκρίζα ζώνη» στη Μαύρη Θάλασσα
Στη Μαύρη Θάλασσα, στα ανοιχτά των ακτών της Κριμαίας, μαίνεται μια πυρκαγιά στον αερομεταφορέα CANDY που φέρει τη σημαία της Τανζανίας. Ωστόσο, σύμφωνα με τους Ρώσους διασώστες, δεν παρατηρείται πυρκαγιά στο δεξαμενόπλοιο MAESTRO.
Ως αποτέλεσμα του δυστυχήματος στις 21 Ιανουαρίου, σκοτώθηκαν δέκα άτομα και σώθηκαν δώδεκα ναυτικοί. Μεταξύ των μελών του πληρώματος, ήταν πολίτες της Τουρκίας και της Ινδίας. Στο Rosmorrechflot ισχυρίζονται ότι επί του παρόντος, τα δεξαμενόπλοια δεν παρεμβαίνουν στη ναυσιπλοΐα. Το υπουργείο των προσωρινά κατεχόμενων εδαφών της Ουκρανίας ανέφερε ότι οι αερομεταφορείς είχαν εμπλακεί στην παράνομη μεταφορά υγροποιημένου αερίου στη Συρία.
Τα ρωσικά ρυμουλκά διάσωσης «Меркурий» και «Спасатель Демидов» ποτίζουν τα δεξαμενόπλοια CANDY και MAESTRO με νερό. Σύμφωνα με τον Μιχαήλ Βοητένκο, αρχισυντάκτη της ηλεκτρονικής δημοσίευσης «Морской бюллетень»(Sea Bulletin), αυτή είναι μια κοινή πρακτική σε τέτοιες καταστάσεις.
«Αυτοί οι μεταφορείς φυσικού αερίου αν και βρίσκονται σε αξιοπρεπή ηλικία, είναι σε κακή τεχνική κατάσταση. Τουλάχιστον ένας από αυτούς - CANDY - θα γίνει καρφιά, τότε γιατί να κουράζονται; Δεν υπάρχει διαρροή, καμία περιβαλλοντική ρύπανση, αφήστε το να καεί. Το ποτίζουν για να ελέγξουν περισσότερο την καύση, ή για να επιβαρύνουν και να οδηγήσουν τους ανθρώπους εκεί, να αναλάβουν κινδύνους, γιατί;» διερωτάται ο αρχισυντάκτης της έκδοσης του Διαδικτύου, που καλύπτει θαλάσσια ατυχήματα και καταστροφές.
Όταν ξέσπασε μια πυρκαγιά στα δεξαμενόπλοια στη Μαύρη Θάλασσα, οι ναυτικές υπηρεσίες στην Κριμαία δήλωσαν επισήμως ότι η τραγωδία είχε συμβεί σε ουδέτερα ύδατα έξω από τη ζώνη των 12 μιλίων. Σύμφωνα με τον Μιχαήλ Βοητένκο, αυτό το γεγονός ήταν σημαντικό για τις αρχές της Ρωσίας και της Κριμαίας, δεδομένου ότι καταδείκνυε την έλλειψη ευθύνης της Ρωσίας.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τον Μιχαήλ Βοητένκο, μετά τη ρωσική προσάρτηση της Κριμαίας, η κατάσταση στα ύδατα αυτά έχει επιδεινωθεί και δεν αφορά μόνο την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας αλλά και τη δυνατότητα μεταφόρτωσης φορτίου χωρίς κατάλληλη εποπτεία.
«Ξεκινώντας από το 2014, το στενό του Κερτς και η ίδια η Κριμαία έγιναν γρήγορα μια "γκρίζο-μαύρη ζώνη", πολύ βολική για διάφορες "γκρίζο-μαύρες λειτουργίες", λέει ο Βοητένκο.
Σύμφωνα με τον ίδιο, από την άποψη αυτή η Κριμαία δεν είναι μοναδική. Όπου υπάρχει αμφιβολία για την κατάσταση, το διεθνές καθεστώς είναι αμφιλεγόμενο ή δεν έχει καθοριστεί, υπάρχουν "γκρίζες ζώνες" στις οποίες διεξάγονται αμφίβολες επιχειρήσεις. Για παράδειγμα, ο εμπειρογνώμονας παραπέμπει στη Βόρεια Κύπρο.
"Ξέπλυμα φορτίων"
Οι "γκρίζες ζώνες" είναι επωφελείς για τους εφοπλιστές που ασχολούνται με τις χώρες που υπόκεινται σε κυρώσεις, καθώς και για τους πωλητές και τους αγοραστές τέτοιων αγαθών, εξηγεί ο Μιχαήλ Βοητένκο. Σύμφωνα με τον ίδιο, μιλάμε για το "ξέπλυμα φορτίων".
«Όλοι γνωρίζουν το «ξέπλυμα χρημάτων», αλλά λίγοι γνωρίζουν για το «ξέπλυμα φορτίων». Τι είναι αυτό; Στην περίπτωση των δεξαμενόπλοιων CANDY και MAESTRO, δεν υπήρχε φυσική ανάγκη μεταφοράς αερίου από ένα δεξαμενόπλοιο σε άλλο προκειμένου να παραδοθεί στη Συρία. Αλλά αν μιλάμε για τη νομική πλευρά, τη μεταφορά φορτίου από ένα σκάφος σε άλλο, η γραφειοκρατία αλλάζει την κατάσταση. Κάπου κόβονται εκείνοι, στους οποίους θα μπορούσαμε να βγούμε: οι αρχικοί πωλητές, οι παραγωγοί φυσικού αερίου. Έτσι αυτοί κρύβονται από κυρώσεις», εξηγεί ο εμπειρογνώμονας.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η κατάσταση αυτή ισχύει για τέτοιες μεταφορτώσεις φορτίου όχι μόνο στο στενό του Κερτς. Ταυτόχρονα, τα χαρακτηριστικά αυτής της ζώνης έγιναν γνωστά στους ενδιαφερόμενους.
"Έχει φημολογηθεί εδώ και καιρό ότι μια τέτοια" πειρατική ζώνη "έχει δημιουργηθεί: ότι οι επιχειρήσεις είναι παράνομες, χρησιμοποιούν ψεύτικες εταιρείες", δήλωσε ο Βοητένκο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα τελευταία χρόνια, χρησιμοποιούνται μόνο παλιά σκάφη σε αυτή την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, τα πληρώματα των οποίων δεν συμμορφώνονται με τους κανόνες ασφαλείας ή λειτουργούν με παραβιάσεις. Αυτό οδήγησε σε απότομη αύξηση των ατυχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των ατυχημάτων μεγάλης κλίμακας, στην περιοχή των στενών του Κερτς.
Στο ερώτημα κατά πόσο η παράνομη θαλάσσια μεταφορά εμπορευμάτων έχει πραγματικά ζήτηση στον κόσμο τον εικοστό πρώτο αιώνα, ο Μιχαήλ Βοητένκο απαντά ότι η ζήτηση είναι αρκετά υψηλή. Τέτοιες "γκρίζες ζώνες" για τη διακίνηση φορτίων υπάρχουν στη Μεσόγειο, στην περιοχή της Βόρειας Κύπρου, της Μαλαισίας, της Ινδονησίας, των Φιλιππίνων.
Τέτοιες δραστηριότητες δεν συνδέονται πάντοτε με κυρώσεις, σημειώνει ο εμπειρογνώμονας. Για παράδειγμα, στη νοτιοανατολική Ασία, οι παράνομες πράξεις καθιστούν φθηνότερη την αγορά πετρελαιοειδών ή ρυζιού. Από καιρό σε καιρό, η αστυνομία της Μαλαισίας και της Ινδονησίας αναφέρει συλλήψεις πλοίων όταν φορτία μεταφέρονται από πλοίο σε πλοίο.
"Δεν νομίζω ότι αυτό οφείλεται στην κατάσταση της αγοράς, επειδή η αγορά απλώς αποφεύγει αυτό, εξισορροπεί τα πάντα. Αν κάπου αρχίζουν να διαπραγματεύονται με καταστρατήγηση του νόμου, αυτό σημαίνει ότι εκεί οι νόμοι δεν έχουν οριστικοποιηθεί. Ή οι νόμοι κάνουν έτσι ώστε οι παράνομες επιλογές να είναι πιο κερδοφόρες. Επιπλέον, όσο μεγαλύτερο είναι το θέμα, τόσο μεγαλύτερη είναι η ζήτηση.
Κατά συνέπεια, θα υπάρξει πρόταση. Έτσι ήταν, έτσι είναι και έτσι θα είναι. Καμία διαφάνεια, αυτόματη αναγνώριση πλοίου, οι δορυφορικές εικόνες δεν θα βοηθήσουν», δήλωσε ο Μιχαήλ Βοητένκο.
Σύμφωνα με τον ίδιο, τώρα τα πλοία που μπαίνουν στα νερά των στενών του Κερτς έρχονται για να πραγματοποιήσουν τέτοιου είδους επιχειρήσεις και όχι μόνο τα πλοία που συνδέονται με την προσαρτημένη Κριμαία και τις περιοχές της Ντονμπάς που δεν ελέγχονται από το Κίεβο. Το ενδιαφέρον σε αυτή τη ζώνη προέρχεται από εταιρείες άλλων χωρών, καθώς τα κέρδη από παράνομες πράξεις βοηθούν στην κάλυψη του κόστους που συνδέεται με τη μετάβαση στη "γκρίζα ζώνη" στα ανοικτά των ακτών της Κριμαίας. Επιπλέον, από καιρό σε καιρό στην ιστορία τέτοιων επιχειρήσεων, όχι μόνο στη Μαύρη Θάλασσα, τα τουρκικά λιμάνια εμφανίζονται ως προορισμοί ή αφίξεις πλοίων.
"Είτε εδώ, είτε εκεί έρχομαι στο γεγονός ότι συμβαίνει κάποιο είδος ατυχήματος στο Αιγαίο ή στη Μεσόγειο Θάλασσα. Προσπαθείτε να καταλάβετε, ψάχνετε την ιστορία του σκάφους και συναντάτε το συνηθισμένο: το πλοίο έφυγε από την Κωνσταντινούπολη και εξαφανίστηκε. Στη συνέχεια - το ίχνος αποκόπτεται. Το πλοίο βρισκόταν κάπου στη Μαύρη Θάλασσα - μια εβδομάδα, δύο. Μετά και πάλι εμφανίστηκε στην Κωνσταντινούπολη. Τέτοιες περιπτώσεις είναι πολύ περισσότερες από ατυχήματα στο στενό του Κερτς», δήλωσε ο Βοητένκο, προσθέτοντας ότι οι" γκρίζες ζώνες "γίνονται πηγή μεγάλων εσόδων για όσους χρησιμοποιούν τέτοια συστήματα.
"Όργια ασφαλείας"
Το καθεστώς της προσαρτημένης Κριμαίας, σύμφωνα με τον εμπειρογνώμονα, επηρέασε την κατάσταση ασφαλείας στο στενό του Κερτς. Η τραγωδία που ξέσπασε στα πλοία CANDY και MAESTRO ήταν μια επιβεβαίωση αυτού του γεγονότος, όπως και η αντίδραση στις πληροφορίες σχετικά με τη φωτιά στη Μαύρη Θάλασσα από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ρωσίας και της προσαρτημένης Κριμαίας.
"Πρώτα απ 'όλα, αφορά τις αρχές της Κριμαίας, τη Ναυτική Διοίκηση της Κριμαίας. Ήταν οι πρώτοι που έλεγαν ότι δεν έχουν καμία σχέση με τα δεξαμενόπλοια, είναι διεθνή ύδατα και δεν ξέρουν τίποτα. Έχουν φωτιά κάτω από τα παράθυρά τους, αλλά αυτοί δεν ξέρουν τίποτα. Έμαθαν μόνο όταν το φλεγόμενο CANDY ξεκίνησε να μετακινείται προς στην Κριμαία. Τώρα άρχισαν να ανησυχούν πολύ. Αλλά είστε η κυβέρνηση, οι αρχηγοί της θάλασσας, η πολιτική δεν σας αφορά καθόλου. Μπορείτε να προσεγγίσετε αυτά τα πλοία και να ζητήσετε στοιχειώδη ασφάλεια από αυτά», λέει ο Μιχαήλ Βοητένκο.
Τόνισε ότι οι ναυτιλιακές υπηρεσίες θα μπορούσαν να ζητήσουν πληροφορίες για το είδος των φορτίων που επιβαρύνουν τα πλοία, να τα εξετάσουν και να διασφαλίσουν ότι τα μέλη του πληρώματος διαθέτουν τα κατάλληλα προσόντα. Η κατάσταση θα μπορούσε να επιδεινωθεί εάν μια πυρκαγιά στα δεξαμενόπλοια στη "γκρίζα ζώνη" της Μαύρης Θάλασσας, οδηγούσε σε πετρελαιοκηλίδα, λέει ο εμπειρογνώμονας, υπενθυμίζοντας ένα παρόμοιο περιστατικό που συνέβη στον Βόσπορο πριν από είκοσι χρόνια.
"Ας υποθέσουμε ότι, χιλιάδες τόνοι καύσης πετρελαίου θα έφταναν στην Κριμαία. Τι θα έκαναν; Θα πηδούσαν στη βάρκα και θα έλεγαν στο λάδι που καίγεται, «εδώ είναι 12 μίλια, δεν έχετε κανένα δικαίωμα;». Έχω ακούσει διάφορα για τους Κριμαϊκούς χαρακτήρες και δεν θα εκπλαγώ, αν μάθω ότι μια τέτοια θέση δεν είναι τυχαία. Θεωρώ, ότι δεν με νοιάζει για καμία πολιτική, αλλά τουλάχιστον η ασφάλεια μπορεί να παρασχεθεί στη ναυτική διοίκηση. Αλλά κανένας δεν ασχολείται, για κάποιο ανεξήγητο λόγο ", σημειώνει ο εμπειρογνώμονας.
Σύμφωνα με τον Μιχαήλ Βοητένκο, στο στενό του Κερτς υπάρχει μια δύσκολη κατάσταση με τη ναυτιλία. Αυτό επιβεβαιώνεται από τις ιστοσελίδες που εντοπίζουν τα σκάφη σε πραγματικό χρόνο, στις οποίες φαίνονται οι μεγάλες συγκεντρώσεις των πλοίων, από την πλευρά της Μαύρης και της Αζοφικής Θάλασσας στην περιοχή του στενού του Κερτς. Μεταξύ των λόγων που επηρεάζουν τη ναυτιλία, ο εμπειρογνώμονας ονοματίζει τόσο τη γέφυρα του Κερτς που κατασκευάστηκε, όσο και τα αυξημένα μέτρα ασφάλειας που οδηγούν σε καθυστερήσεις και περιορισμούς.
"Όλα αυτά, δεν ξέρω πώς να το ονομάσω, το όργιο της ασφάλειας, δεν επιδεινώνουν μόνο την κυκλοφορία των πλοίων. Αυτό έχει αρνητικές επιπτώσεις και στην ασφάλεια. Αν σε επιδρομές και σε ανοικτές από ορισμένες κατευθύνσεις, για ορισμένους ανέμους και κύματα, ένας μεγάλος αριθμός πλοίων συσσωρεύονται, τότε είναι πολύ πιθανών να γίνει το ατύχημα. Και από καιρό σε καιρό συμβαίνει», σημειώνουν οι εμπειρογνώμονες.
Σχολιάζοντας τις συχνές περιπτώσεις κατά τις οποίες η ρωσική πλευρά κλείνει προσωρινά το πέρασμα μέσω του καναλιού Κερτς-Γιενικάλσκι, ο Βοητένκο τονίζει: αυτό που συμβαίνει στο στενό του Κερτς, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής της γέφυρας και των προβλημάτων με τη ναυτιλία, αποτελεί παραβίαση του διεθνούς δικαίου.
"Η Ρωσία, τα έχει αποφασίσει όλα αυτά μονομερώς, χωρίς διαβουλεύσεις με κανέναν, και ειδικά με την Ουκρανία, αντιθέτως φτύνει σε όλες τις συμφωνίες και τις συμβάσεις που είχαν συναφθεί προηγουμένως", σημειώνει ο εμπειρογνώμονας.
Ταυτόχρονα, δεν θεωρεί ως ρεαλιστικό το σενάριο, να εφαρμοστούν συγκεκριμένα μέτρα κατά των ρωσικών πλοίων, απαγορεύοντάς σε αυτά να εισέλθουν σε μεγάλα λιμάνια άλλων χωρών ή να περάσουν από το Βόσπορο.
"Δεν το νομίζω. Η απαγόρευση της διέλευσης του Βοσπόρου σε ρωσικά πλοία ή πλοία του βγήκαν από τα ρωσικά λιμάνια θα αποτελούσε ακόμη μεγαλύτερη παραβίαση από ό, τι συμβαίνει στο στενό του Κερτς. Κανείς δεν θα το κάνει αυτό. Πρέπει να αναζητήσουμε κάποιους άλλους τρόπους, άλλες επιλογές, αλλά η παρεμπόδιση του Βοσπόρου δεν είναι κάτι σοβαρό», λέει ο Βοητένκο.
Τη στιγμή της δημοσίευσης του υλικού, η υπηρεσία Τύπου της Rosmorrechflot ενημέρωσε τα ρωσικά μέσα ενημέρωσης ότι η ενεργή φωτιά συνεχίζεται στο δεξαμενόπλοιο CANDY. Στις εξωτερικές κατασκευές του αγωγού αερίου MAESTRO δεν υπάρχει ενεργή φωτιά. Οι Ρώσοι διασώστες εξακολουθούν να ρίχνουν νερό στις κατασκευές των πλοίων, καθώς υπάρχει ακόμα η πιθανότητα έκρηξης.
Μετάφραση: Ιωάννα Τελιανίδη
Πηγή: ua.krymr.com