Ο βρόχος του Κερτς
Όπως είναι γνωστό, η γέφυρα του Κερτς χτίστηκε με σοβαρή παραβίαση του διεθνούς δικαίου, δεδομένου ότι η Ουκρανία, ως ο μόνος διεθνώς αναγνωρισμένος ιδιοκτήτης της χερσονήσου της Κριμαίας και ένας από τους δύο νόμιμους συνιδιοκτήτες των υδάτων των στενών του Κερτς, ουδέποτε συμφώνησε με την κατασκευή της.
Εντούτοις, το 2014, όταν το Κρεμλίνο ανήγγειλε την πρόθεσή του να χτίσει μια γέφυρα στο στενό του Κερτς, η Ουκρανία ενημέρωσε τις ρωσικές αρχές ότι στο λιμάνι της Μαριούπολης της Αζοφικής Θάλασσας εισέρχονται πλοία με ύψος 44 μέτρων πάνω από το νερό. Ωστόσο, η Ρωσία έχει χτίσει μια γέφυρα με το ύψος της αψίδας του κυρίου περάσματος στα 35 μέτρα, με μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος των σκαφών που περνούν κάτω από αυτό (clearance) τα 33 μέτρα.
Τώρα το στενό του Κερτς δεν μπορούν να περάσουν 144 πλοία που παραδοσιακά έρχοταν στη Μαριούπολη. Το 2016, το 25% περίπου των εξαγωγών της Ουκρανίας πραγματοποιήθηκαν μέσω της Μαριούπολης και του Μπερντιάνσκ. Το 2017, το λιμάνι της Μαριούπολης έχασε το 30% του παραδοσιακού στόλου της και το 14% του κύκλου εργασιών της. Το 2018, σύμφωνα με προκαταρκτικές εκτιμήσεις, οι απώλειες ανήλθαν σε 45% περίπου του κύκλου εργασιών για τη Μαριούπολη και 30% στους λιμένες του Μπερντιάνσκ. Το καλοκαίρι του 2018 υπήρχαν αρκετές περίοδοι όταν το λιμάνι της Μαριούπολης παρέμεινε αδρανές για αρκετές ημέρες λόγω καθυστερήσεων των πλοίων κατά τη διέλευσή τους από το στενό του Κερτς και λόγω της επιθεώρησής τους από τα περιπολικά πλοία του FSB.
Εμπλοκές κυκλοφορίας στην είσοδο του στενού Κερτς και στην έξοδο από αυτό
Η διαμόρφωση και οι βασικές παράμετροι της γέφυρας της Κριμαίας δείχνουν αναμφισβήτητα ότι χτίστηκε έτσι ώστε να δημιουργηθούν τα μέγιστα εμπόδια ελεύθερης ναυσιπλοΐας στο στενό του Κερτς και στην Αζοφική θάλασσα.
Το τμήμα αυτοκινητόδρομου της γέφυρας του Κερτς τοποθετήθηκε σκόπιμα σε χαμηλούς πυλώνες, στην πλησιέστερη προσέγγισή του στην επιφάνεια του νερού, προκειμένου να μην επιτρέπεται η διέλευση μικρών σκαφών, συμπεριλαμβανομένων των σκαφών αναψυχής, των σκαφών και βαρκών κάτω από τα δευτερεύοντα διαστήματα της γέφυρας.
Η τεχνητότητα της ελάττωσης της ακτίνας της οδικής γέφυρας είναι ιδιαίτερα εμφανής σε σύγκριση με μια πολύ υψηλότερης γραμμής σιδηροδρομικής γέφυρας, το προφίλ της οποίας απαιτεί μικρές γωνίες όταν ανεβαίνει στο υψηλότερο σημείο της γέφυρας και κατεβαίνει από αυτήν. Με άλλα λόγια, τόσο από πρακτική όσο και από αισθητική άποψη, το προφίλ μιας οδικής γέφυρας θα μπορούσε να ακολουθήσει τα περιγράμματα μιας σιδηροδρομικής γέφυρας σε μεγαλύτερο ύψος και έτσι να δίνει τη δυνατότητα σε σχετικά μικρά πλοία με χαμηλό βύθισμα, καθώς και μικρά σκάφη, να είχαν τη δυνατότητα να περάσουν από μικρά ανοίγματα της γέφυρας.
Ωστόσο, η όσο το δυνατόν ελάττωση της ακτίνας της οδικής γέφυρας προς τη επιφάνεια της θάλασσας έγινε γιατί οι σχεδιαστές – συνεργάτες του FSB σκόπιμα κατέστρεψαν αυτή τη δυνατότητα. Τώρα, σχεδόν όλα τα πλοία, ανεξάρτητα από το μέγεθος, το εκτόπισμά τους και την βύθιση, για την ευκολία του ελέγχου από την FSB της κίνησης τους (ή της πρόληψης αυτών) θα πρέπει να πλέουν μόνο κάτω από το κύριο άνοιγμα της γέφυρας.
Κρίνοντας από τις φωτογραφίες που εμφανίστηκαν σε σχέση με τη μάχη του Κερτς στις 23-26 Νοεμβρίου 2018, είναι αδύνατη η προσπέλαση κάτω από το μικρότερο μέρος της γέφυρας σχεδόν όλων των μικρών σκαφών.
Το πλάτος του κύριου (στην πραγματικότητα - του μοναδικού) τμήματος της γέφυρας του Κερτς είναι 185 μέτρα. Η στενότερη κύρια απόσταση μεταξύ των γεφυρών που χτίστηκαν τα τελευταία χρόνια είναι στη Σουηδική γέφυρα Öresundsbron (490 μέτρα)
Öresund
δηλαδή 2,5 φορές περισσότερες από αυτές της γέφυρας του Κερτς (αν και το Öresund έχει μεγάλο αριθμό μικρών περασμάτων, επίσης υπάρχει μια γέφυρα πάνω από το Storebælt, που είναι ο δίδυμος της γέφυρας Öresund, με κύριο εύρος 1624 μέτρων.
Storebælt
Το πλάτος των κύριων διαστάσεων και των τριών γεφυρών του Βοσπόρου υπερβαίνει τα χίλια μέτρα
Γέφυρα των Μαρτύρων της 15ης Ιουλίου
Γέφυρα του Sultan Mehmed Fatih
Γέφυρα του Sultan Selim Yavuz
Ουσιαστικά όλες οι άλλες γέφυρες που κατασκευάστηκαν στον κόσμο τις τελευταίες δεκαετίες έχουν πλάτος χιλιομέτρου ή περισσότερο.
Είναι πιθανό το πλάτος του κύριου πλεύσιμου διαστήματος της γέφυρας του Κέρτς να είναι σκόπιμα ρυθμισμένο έτσι ώστε να μπορεί να μπλοκαριστεί χωρίς μεγάλη δυσκολία από ένα μόνο δεξαμενόπλοιο που είχε "κολλήσει" με σύνεση στις επισκευές στο Κερτς από το 2017, πιθανότατα για τέτοιες περιπτώσεις όπως συνέβη στις 25 Νοεμβρίου 2018.
Ρωσικό δεξαμενόπλοιο που εμποδίζει το πέρασμα κάτω από τη γέφυρα του Κερτς στις 25 Νοεμβρίου 2018
Το ύψος του κύριου (στην πραγματικότητα - του μοναδικού) τμήματος της γέφυρας του Κέρτς (35 μέτρα) επιτρέπει στα πλοία να περνούν κάτω από αυτό με ύψος όχι μεγαλύτερο από 33 μέτρα. Τις τελευταίες οκτώ δεκαετίες, έχουν χτιστεί γέφυρες στα θαλάσσια στενά του κόσμου, συνήθως με διπλάσια ύψη, τουλάχιστον 57 μέτρα, συχνά 64-67 μέτρα, και μερικές φορές ακόμη και 74-80 μέτρα.
Η γέφυρα Golden Gate στο Σαν Φρανσίσκο, ύψους 67 μέτρων, χτίστηκε πριν πάνω από οκτώ δεκαετίες, το 1937.
Η γέφυρα Harbour Bridge του Σίδνεϊ, ύψους 49 μέτρων, χτίστηκε νωρίτερα - το 1932
Η γέφυρα Firth of Forth Bridge στη Σκωτία, ύψους 46 μέτρων, χτίστηκε πριν από περίπου 130 χρόνια, το 1889
Μόλις πριν από λίγα χρόνια, στη Ρωσία, στο Βλαδιβοστόκ, χτίστηκαν δύο γέφυρες (Χρυσή και Ρωσική) με επαρκές πλάτος της κύριας έκτασης (737 μέτρα και 1104 μέτρα) και ύψος που συμμορφώνεται με τα διεθνή πρότυπα (64 μέτρα και 70 μέτρα).
Χρυσή Γέφυρα
Με άλλα λόγια, εάν οι αρχές δεν αναλάβουν το καθήκον να εμποδίσουν το θαλάσσιο κανάλι για ναυτιλία, οι γέφυρες, ακόμα και στη σημερινή Ρωσία, είναι χτισμένες σε μορφή που δεν αποκλίνει ουσιαστικά από τα παγκόσμια πρότυπα.
Χαρακτηριστικά ορισμένων γεφυρών πάνω από τα θαλάσσια στενά και τα μεγάλα ποτάμια
Ονομασία γέφυρας | Τοποθεσία | Έτος κατασκευής | Το πλάτος του κύριου ανοίγματος, m | Ύψος πλωτού ανοίγματος m |
Μάρτυρες 15 Ιουλίου (πρώτος του Βόσπορου) | Κωνσταντινούπολη, Τουρκία | 1973 | 1074 | 64 |
Sultan Mehmed Fatih (δεύτερος του Βόσπορου) | Κωνσταντινούπολη, Τουρκία | 1988 | 1090 | 64 |
Sultan Selim Yavuz (τρίτος του Βόσπορου) | Κωνσταντινούπολη, Τουρκία | 2016 | 1408 | 64 |
Storebælt | Δανία, Οντένσε | 1998 | 1624 | 57 |
Öresund | Δανία, Σουηδία | 2000 | 490 | 57 |
Akashi Kaikyō | Ιαπωνία, Ακάσι | 1998 | 1991 | 66 |
Incheon | Νότια Κορέα, Ιντσχόν | 2009 | 800 | 74 |
Yi Sun-sin | Νότια Κορέα,Κβανγιάν | 2012 | 1545 | 80 |
Sutong | Κίνα, Ναντόνγκ | 2008 | 1088 | 62 |
Stonecatters | Χονγκ Κονγκ | 2009 | 1018 | 73,5 |
Cezapik | ΗΠΑ, Αννάπολις | 1952, 1973 | 488 | 57 |
Golden Gate | ΗΠΑ, Σαν Φρανσίσκο | 1937 | 1280 | 67 |
Σίδνεϊ | Αυστραλία, Σίδνεϊ | 1932 | 503 | 49 |
Firth of Forth | Σκωτία, Εδιμβούργο | 1889 | 520 | 46 |
Χρυσή (Στενό Χρυσός Κεράτιος Κόλπος) | Ρωσία, Βλαδιβοστόκ | 2012 | 737 | 64 |
Ρωσική (Στενό του Ανατολικού Βοσπόρου) | Ρωσία, Βλαδιβοστόκ | 2012 | 1104 | 70 |
Ο βρόχος του Κερτς | Ρωσία, Ουκρανία, Κερτς | 2018 | 185 | 35 |
Μερικές σύγχρονες γέφυρες που παρέχουν ελευθερία πλοήγησης:
Incheon
Yi Sun-sin
Sutong
Stonecatter
Σε αντίθεση με τις γέφυρες που χτίζονται σε όλο τον κόσμο, ο στόχος του βρόχου του Κερτς του FSB, που ανατέθηκε από τον Πούτιν, είναι σαφής: όχι για να διασφαλίσει την ελευθερία της ναυσιπλοΐας, αλλά να την εμποδίσει, να καταπνίξει την ανάπτυξη της οικονομίας της Ανατολικής Ουκρανίας, να δώσει τη δυνατότητα σε οποιαδήποτε στιγμή της αρεσκείας του Κρεμλίνου, όπως, παραδείγματος χάριν έγινε στις 25 Νοεμβρίου 2018, ανενόχλητα να σφίξουν τη θηλιά του Κερτς στο λαιμό της Αζοφικής θάλασσας.
Ο τωρινός βρόχος του Κερτς αξίζει μόνο ένα πεπρωμένο: να εκκαθαριστεί.
Εάν και όταν η Ουκρανία θεωρήσει ότι είναι δυνατόν να οικοδομηθεί μια νέα γέφυρα που θα συνδέει την ουκρανική Κριμαία και το Κουμπάν στη μελλοντική ελεύθερη Ρωσία, αυτή η νέα γέφυρα δεν θα είναι του FSB του Πούτιν, αλλά διαφορετική - όπως και εκατοντάδες γέφυρες του σύγχρονου κόσμου, που εξασφαλίζουν ανεμπόδιστη ελευθερία πλοήγησης για όλα τα πλοία.
Μετάφραση: Κίρα Βερεσάγκινα